h1

Impozit pe profit sau pe venitul microintreprinderilor? Lege redactata “supeeeerb”

02/04/2013

Ei bine, am o mare dilema. O dilema pe care se pare ca o are multa lume si pe care nimeni nu este in stare sa ne-o clarifice.

Mi-am deschis un SRL in martie si in conditiile modificarilor aduse la codul fiscal la inceput de 2013, nu mai stie nimeni sa-mi spuna cum sa-mi platesc impozitele si cum sa ma inregistrez la Administratia Financiara. Am verificat codul fiscal de zeci de ori, sute de forumuri si bloguri si intr-adevar, toata lumea are aceeasi dilema.

Sa facem un scurt rezumat. Pana acum, majoritatea firmelor erau obligate sa plateasca impozit pe profit. Ei bine, problema cu care se confrunta toti administratorii de astfel de SRL-uri este „cum mama naibii scot banii din firma sa-i folosesc in scop personal?” In cazul asta, toti „baietasii” faceau in asa fel incat sa-si deduca cheltuieli pana ajungeau cu profitul aproape de 0 si drept urmare statul ramanea cu praful de pe toba. Bineinteles, aici ma refer la business-uri mici (ca al meu).

Si in conditiile astea, mister Ponta (sau cabinetul lui) s-a gandit la o chestie care mie mi s-a parut o solutie inteligenta in conditiile de fata. S-a gandit ca pentru toate business-urile mici, cu o cifra de afaceri sub 65.000 EUR pe an sa introduca o alta regula de impunere. Si anume, cu exceptia catorva domenii, toate firmele vor plati impozit pe venitul microintreprinderilor (3%). Ceea ce inseamna ca daca firma are venituri de 3.000 EUR pe luna, impozitul va fi de 3%*3000=90 EUR. Diferenta poate s-o foloseasca administratorul firmei fara sa-si mai justifice cheltuielile.

Si bineinteles ca lucrurile nu puteau fi atat de frumoase. Pentru ca la noi, orice masura inteligenta este insotita de o lege TOTAL idioata, ambigua si derutanta. Si ca sa vedeti si voi cat de idiot este redactata, am sa va arat fix paragraful din noul Cod Fiscal care reglementeaza cine se incadreaza la microintreprindere. Suna cam asa:

„ O microîntreprindere este o persoană juridică română care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent:

– realizează venituri, altele decât cele din activităţi în domeniul bancar, în domeniile asigurărilor şi reasigurărilor, al pieţei de capital, cu excepţia persoanelor juridice care desfăşoară activităţi de intermediere în aceste domenii, în domeniile jocurilor de noroc, consultanţei şi managementului;

– a realizat venituri care nu au depăşit echivalentul în lei al 65.000 euro;

– capitalul social este deţinut de persoane, altele decât statul şi autorităţile locale.”

Prima conditie este cea care ma baga pe mine in ceata rau de tot. Ok, pe langa faptul ca au folosit in aceeasi fraza doi termeni de excludere precum „altele decat” si „cu exceptia”, tragem urmatoarele concluzii:

Te numesti microintreprindere daca nu desfasori activitati in domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor cu EXCEPTIA celor care desfasoara activitati de intermediere in aceste domenii. Deci, daca desfasori activitati de intermediere in domeniile astea, te incadrezi ca microintreprindere… corect?

Dupa o astfel de analiza, totul ar parea foarte clar. Faci intermediere, consultanta sau management in domeniile enumerate, esti microintreprindere… faci vanzarea propriu zisa de servicii bancare, asigurari, reasigurari… nu esti microintreprindere.

Da’ ce te faci cu sfatul profesionistului? Am vorbit cu 3 contabili diferiti si toti mi-au spus ca daca am contract de management (indiferent in ce domeniu), conform articolului de mai sus, NU SUNT MICRO… Bineinteles, aici mai intervine suspiciunea ca acesti contabili n-au niciun interes ca eu sa platesc impozit pe venit… pentru ca in cazul asta ei si-ar pierde din volum si drept urmare din contracte. Daca oamenii nu vor mai avea nevoie de o evidentiere clara a cheltuielilor, de ce si-ar mai angaja un contabil? S-ar duce la sfarsit de an la unu’ sa semneze bilantul si balanta anuala si s-ar rezolva problema.

Asadar… eu ce fac acum? M-am gandit sa ma duc la administratia financiara si sa intreb… da’ am mai citit opinii si oamenii sunt scarbiti de atitudinea functionarilor de acolo… cica e greata maxima la ghisee…

Sincer sa fiu, mie imi convine sa platesc impozitul asta de 3% decat sa ma chinui efectiv sa-mi scot banii din firma… si sa cer facturi si bonuri stampilate peste tot pe unde ma duc… Cu alte cuvinte, eu vreau sa dau statului bani. Bani frumusei… si statul nu prea vrea sa mi-i ia… Eu cum procedez?

4 comments

  1. Faptul ca se plateste impozit pe venit nu cred ca inseamna automat ca se pot inregistra orice cheltuieli nejustificate pe firma, sau chiar sa se scoata bani fara document. Ar fi prea simplu.

    Nu stiu cat de valabila e afirmatia dvs:”Sincer sa fiu, mie imi convine sa platesc impozitul asta de 3% decat sa ma chinui efectiv sa-mi scot banii din firma… ”

    Ati mai aflat ceva pe tema asta ?


    • Pai n-a zis nimeni ca poti scoate banii din firma… 16% impozit pe dividende tot platesti… iar din punct de vedere contabil, nu se schimba nimic. Cheltuielile deductibile sunt aceleasi, regulile sunt aceleasi. Doar ca platesti 3% impozit pe venit si nu 16% pe profit… Ca-i scoti sau ca-i lasi in casa, din punctul meu de vedere este mai simplu cu 3%… adica nu te forteaza sa faci rahaturi si sa bagi cheltuieli suplimentare (pe sub mana)..


      • Buna ziua,am citit comentariile de mai sus si raspunsurile …dar tot nu inteleg daca poti folosi restul banilor din firma dupa ce ai platit 3%impozit…….eu am un PFA si m-a sfatuit contabila sa il radiez si sa-mi fac un srl ,banii pe care ii castig provin din facturi catre AVON,cam 35000 lei pe an …….cum pot sa-i folosesc ca sa fie legal pentru ca eu din asta traiesc?

        Multumesc anticipat……Gabi!!!!


      • Din cate stiu eu, dupa ce platesti 3% impozit, pentru a putea scoate banii din conta (si sa-i folosesti in interes personal), trebuie sa mai platesti 16% impozit pe dividende 🙂

        Adica… da la stat cat mai mult si folosesti si tu ce mai ramane…

        Stiu, e frustrant, dar asa e legea…



Leave a comment