h1

Amintiri din sala de judecata

24/08/2010

Am mai promis la un moment dat ca va povestesc peripetiile mele dintr-o sala de judecata… am tot amanat-o insa. Ieri am repetat experienta… doar ca de data asta am avut si ceva frisca pe tort.

Daca anul trecut am asistat la audierea unor martori din diverse “straturi” sociale (care aveau un vocabular atat de dezvoltat incat, am inteles ca in urma unei incaierari la birtul din sat, unul dintre participanti avea citez “dintii dati jos din gura”), ieri am participal la audierea unor martori in prezenta arestatilor. Tot tacamul… catuse, bratari, imbracati in dungi etc🙂 Din fericire pentru mine, eram acolo in calitate de insotitor de parte vatamata (nimic grav… doar o simpla formalitate de indeplinit). Sa va povestesc.

Zarnesti, Brasov. Sedinta incepea de la ora 13:00 iar noi ajunsesem undeva pe la 10 – 11. Am cautat un loc unde sa mancam ceva… evident c-am nimerit la o bodega… La masa de langa, precum poiana lu’ Iocan, niste “neni” purtau discutii foarte elevate despre istoria Romaniei si istoria Imperiului Austroungar. Unul dintre ei avea un tignal de s-auzea pana-n Rasnov. Cand incepea sa vorbesca despre peripetiile lui de pe vremea cand era cadru militar, zburau randunicile de pe stalpul de vizavi. Daca trageam cu carabina in timp ce vorbea el… sigur nu m-ar fi auzit nimeni. Mai tarziu s-a dovedit ca acest nene, dupa ce bagase cateva paharele la birtul din sat, a venit in calitate de avocat, echipat cu roba “de absolvent :D”, la judecatorie. Aaa, da, Judecatoria – aceeasi cladire gazduieste Starea Civila, Primaria, sectia de Politie, Casa de Cultura, Judecatoria si arhiva judecatoriei. Sala de judecata, desprinsa din jocurile cu nemti din al doilea Razboi Mondial (Return to Castle Wolfenstein sau Hidden and Dangerous II).

Intram in sala, intra avocatii, intra judecatoarea (n-avea mai mult de 30 de ani). Nu trec 10 secunde ca intra si acuzatii. Din 10, 9 erau tigani borati… daca nu erau negri la culoare… imi dadeam seama dupa burta. Intra in coltul acuzatilor, se inchide portita, li se scot catusile. Unul dintre cioroi cauta cu privirea ceva prin sala de judecata. Maxim 23 de ani, tuns foarte scurt, fata rotunda, sprancene subtiri, ochi mici si prelungiti mult in lateral – profilul clasic de escroc care-si va petrece toata tineretea in puscarie si va iesi dupa 35 de ani fara niciun rost in viata. Si atunci, cu speranta ca se va intoarce din nou in puscarie unde e cald si bine, va incepe sa faca din nou gainarii.  Se opreste cu privirea aspura mea si-mi face semn cu spranceana incercand sa mimeze ceva de genul: “tu esti?”. Initial l-am ignorat. Pe fata lui a aparut o privire de obsedat care mi-a dat fiori. A facut un gest cu degetul aratator… aratand spre mine. Daca eram amandoi in libertate si un garoi ca asta imi arunca o privire de genul ala… aveam doar doua variante. Ori fugeam cat ma tineau picioarele, ori scoteam sabia din teaca (presupunand ca aveam). Erau singurele doua variante care cred ca m-ar fi putut tine in viata. Era evident ca el credea ca eu sunt cel care l-a denuntat si din cauza mea el este acum in boxa arestatilor.

Am plecat d-acolo cu un gust al naibii de amar. Am vazut niste tineri ale caror vieti s-au sfarsit inainte de a incepe cu adevarat… insa ce este mai rau este ca in cacatul ala de viata care le-a ramas, vor face zile negre si altora (parinti, pagubiti, victime etc). Unii dintre ei aveau doua sau mai multe dosare judecate in acelasi timp… aceia in mod cert vor lua ani buni de puscarie. Daca ei in momentul asta au 18- 20 de ani (unul era minor)… cand vor iesi peste 5, 10, 15 ani… incotro o vor apuca?

Am auzit un avocat sustinandu-si clientul si spunand judecatorului ceva de genul: “Propun achitarea clientului meu din mai multe motive: are circumstante atentuante, nu este recidivist iar pagubele pe care le-a adus magazinului din care a furat sunt foarte mici. Situatia de acasa, faptul ca nimeni din familia lui nu are niciun venit, l-a determinat sa fure din magazin pentru a manca.” In momentul ala m-as fi ridicat, as fi infipt mana in gatul spurcatului de avocat care accepta sa sustina un asemenea escroc si i-as fi spus: “pai futu-ti mortii ma-tii de cretin, ala a furat dintr-un magazin… iar tu ii gasesti circumstante atenuante? Adica nu trebuie pedepsit pentru c-a furat? Daca n-are nicio sursa de venit, nu mai bine isi gasea ceva de lucru?”

Una peste alta, a fost o experienta interesanta… dar pe care sincer, nu mai vreau s-o repet…

Leave a Reply

