h1

Hurt Locker – cel mai slab film detinator de Oscar

12/04/2010

Cum am ajuns sa afirm asa ceva despre Hurt Locker? Simplu. Am vazut filmul, l-am urmarit foarte atent gandindu-ma ca asa merita un film de Oscar. Dintr-un singur motiv nu-mi pare rau ca am pierdut timpul uitandu-ma la el: oricum, in momentul ala n-aveam ce face. In rest… nu m-am ales cu nimic.

Nu mi-a placut. Deloc. Mi s-a parut un film mediocru de la inceput pana la sfarsit. Nu inteleg cum de a putut un asemenea film sa castige un premiu de asemenea importanta cum este premiul Oscar. Daca ar fi fost dupa mine, Inglourious Basterds si Sherlock Holmes ar fi devansat Hurt Locker la toate capitolele… regie, imagine, efecte speciale, actiune etc. Sunt doar cateva exemple de filme care din punctul meu de vedere surclaseaza marele castigator.

S-a vrut a fi un film bazat pe realitate, pe drama soldatilor americani trimisi in Irak care si-au lasat familiile acasa si iau parte la fel si fel de operatiuni care mai de care mai sangeroase si mai periculoase. Asta este, intr-adevar, o realitate. Si daca tot plecam de la ceva concret, ma astept sa vad o actiune care sa aiba macar o mica legatura cu realitatea… o actiune coerenta, legata si asa mai departe. Nu de alta, dar la asta ma astept eu cand ma apuc sa vad “cel mai bun film al anului 2009”. Poate ca-s eu batut in cap insa n-am inteles aproape nimic din el… are o actiune care sare de la una la alta. Haideti sa va fac eu o recapitulare cu ce am inteles din film:

– Intr-o operatiune de dezamorsare a unei  bombe moare un genist. Tip care parea ca are o relatie de prietenie destul de stransa cu restul echipei. Ii ia locul un alt genist pe numele sau William James. Asta, un descreierat care pe langa faptul ca-si punea propria viata in pericol la fiecare actiune, ii punea in pericol si pe ceilalti. Cum ar zice bunica, era un descreierat. Ca genist in armata americana, gasesti un proiectil, vezi pe sub nisip o adevarata plasa de fire… care evident, duc la alte proiectile si tu te apuci sa tragi de ele ca Sfantu’ Petru de navod? Parerea mea e ca-n secunda doi il excludeau pe dement din armata si-l internau la sectia agitati.

– Evident ca membri echipei nu se intelegeau asa bine intre ei. Se duc in camera, se imbata si-si dau unu’ celuilalt pumni in abdomen.

– Dupa alte cateva actiuni de genul asta, in care dementu’ asta isi pune in pericol toti colegii, tipul gaseste mort pe un pusti de la care el cumpara dvd-uri. Ce facea cu dvd-urile n-am inteles… dar el le cumpara. Suparat, il urmareste pe unu’ din bazar si-l forteaza sa-l duca in oras. Ajunge in casa unuia… apare nevasta lu’ ala acasa… el se sperie si fuge. Ajunge inapoi in baza militara… il intreaba lumea unde a umblat iar el ii pacaleste c-a fost in oras, la curve.

– Dementu’ o suna pe nevasta-sa, il apucase melancolia. Inchide insa inainte sa inceapa conversatia. Profund, ce sa zic ?!?!

– A doua zi explodeaza un tanc.

– Se termina filmul.

Cam asa se poate rezuma intreaga actiune a filmului. Si filmul asta, de l-am povestit eu mai sus a luat Oscarul si i-a fost decernat premiul pentru cel mai bun film al anului 2009. Nu iau apararea lui James Cameron… nici Avatar n-a fost cel mai bun film pe care l-am vazut vreodata… dar in punctul meu de vedere, mult, mult mai bun decat Hurt Locker.

Si acum sa va spun cateva chestii interesante despre Hurt Locker.

– Stiati ca regizorul de la Hurt Locker, Kathryn Bigelow, a fost prima femeie regizor nominalizata la Oscar in intreaga istorie a cinematografiei? Interesanta faza… prima nominalizare, prima castigatoare si un film de o calitate discutabila.

– Mai jos e o lista cu toate filmele pe care le-a regizat tipa asta. Eu cel putin, de cand ma stiu mergand in doua picioare (maxim 3)… n-am auzit de niciunul dintre filmele astea:

1. The Hurt Locker (2008)
2. Mission Zero (2007)
3. Karen Sisco (Serial TV) (2003)
4. K-19: The Widowmaker – K-19: Submarinul Ucigas (2002)
5. The Weight of Water – Ape tulburi (2000)
6. Strange Days (1995)
7. Wild Palms (1993)
8. Homicide: Life on the Street (Serial TV) (1993) (doar 3 episoade)
9. Point Break – La limita extrema (1991)
10. Blue Steel – Crime in numele iubirii (1989)
11. New Order: Substance (1989)
12. Near Dark (1987)
13. The Loveless (1982)
14. The Set-Up (1978)

– Un alt argument al faputului ca Hurt Locker a castigat cel putin discutabil premiul de cel mai bun film al anului este lista de mai jos… unde veti gasi toate filmele care au luat oscarul dupa ’90. E interesant sa parcurgeti lista de sus in jos… si sa vedeti in ce categorie de filme a fost inclus (fortat) acest film:

1991 – Dances with volves (Cel ce danseaza cu lupii)

1992 – The silence of the lambs (Tacerea Mieilor)

1993 – Unforgiven (Necrutatorul)

1994 – Schindler’s List (Lista lui Schindler)

1995 – Forrest Gump

1996 – Braveheart (Inima Neinfricata)

1997 – The English Patient (Pacientul Englez)

1998 – Titanic

1999 – Shakespeare in Love

2000 – American Beauty

2001 – Gladiator (Gladiatorul)

2002 – A beautiful mind (O minte sclipitoare)

2003 – Chicago

2004 – The Lord of The Rings: Return of the King (Stapanul inelelor: Intoarcerea Regelui)

2005 – Million Dollar Baby (O fata de milioane)

2006 – Crash (Crash: Povesti din LA)

2007 – The Departed (Cartita)

2008 – No Country for Old Men (Nu exista tara pentru batrani)

2009 – Slumdog Millionaire (Vagabondul Milionar)

Ia sa vedem… cu care dintre capodoperele de mai sus il putem compara pe premiatul si raspremiatul “Hurt Locker” ?

PS: vorba alora de la Happy Fish: “‘Tu-le rasa-n cur cu statuia lor!!!” :))

2 comments

  1. De ce slab, man? Scena când trage ca zevzecul de o grămadă de fire detonatoare aşa cum tragi de coada vacii face toţi banii…


  2. De ce a castigat Hurt Locker Oscaru? Din aceleasi motive din care si Obama a castigat premiu Nobel pentru pace. Care or fi alea, dracu’ stie.
    N-am vazut filmul, dar vorba ta, Sherlock Holmes si Inglorious Basterds sunt superbe (dupa mine; mi-au placut enorm ambele). Nu stiu ce dracu’ a avut Hurt Locker in plus. Cred ca propaganda asta americana.



Leave a Reply

