h1

… si sunt dependent

31/03/2010

Sper ca mama sa nu citeasca acest inceput de articol… dar totusi, ma risc. Bine, sansele sunt minime… din cate stiu eu, ai mei n-au internet la tara… dar cine stie din ce clan face parte si eu nu stiu. Poate ai mei sunt masoni… si s-au mutat la tara doar ca sa nu dea de banuit… :))

Da, ideea e ca sunt dependent… in adevaratul sens al cuvantului. Da, dependent de anumite substante. Nu va speriati, n-a invadat nimeni blogul, chiar eu sunt, cel care v-a scris si pana acum, care v-a facut sa radeti, sa plangeti etc.

Nu sunt fumator, nu sunt alcoolist si nici dependent de sex sau de scrisul pe blog… in schimb, zilele astea am constatat cu stupoare ca sunt dependent de altele. Mai exact? Duminica seara mi s-a nazarit o idee nastrujnica… aceea de a tine post. N-am fost niciodata un pios, un pocait sau un fanatic… dar ca tot e postul Pastelui mi-am zis “oare pot?“. Si banuiesc ca stiti cum merge faza cu taurul autentic. Daca vreti sa-l provocati… singurul lucru pe care trebuie sa i-l spuneti este: “eu cred ca nu poti” sau “n-ai tupeu”. Si uite asa, de luni sunt fara carne, fara branza, lapte, oua.

Luni am fost ok, am scaldat-o eu cum necum. Am impins o salata, o maslina, un covrig. Marti, din nou la pascut, ca nu se numeste c-am mancat. Salate peste salate, cartofi prajiti, 2 pahare de apa si un pumn in abdomen. Toata ziua am fost “paralizat”. Dureri de cap, dureri de burta etc. Azi dimineata m-am trezit cu un gol imens in stomac. Ce zic eu “un gol”… aveam un adevarat “hattrick”😀

Am realizat ca sunt dependent de carne, ca organismul meu se da complet peste cap daca e alimentat doar cu vegetale.

Macar din acest punct de vedere, postul chiar imi prinde bine. Realizez ca lucrurile nu sunt chiar atat de simple pe cat par iar exercitiul nu poate face decat bine.

Si ca tot veni vorba de dependenti, daca esti fumator si te-ai gandit vreodata “aaa, eu pot sa ma las de fumat oricand… e suficient sa-mi propun”, fa un pariu cu mine ca in maxim o saptamana fara tigari, vei simti ca organismul tau cere nicotina. De fapt, nu face un pariu cu mine ci fa un pariu cu tine insuti. Cunosc foarte multe persoane care spun: “eu nu ma las de fumat pentru ca imi place sa fumez… pentru ca daca as vrea sa ma las, ma las fara nicio problema”. Oamenii astia se mint pe ei insisi ca sunt stapani pe corpul lor… ceea ce nu-i adevarat. Voi nu va puteti lasa de fumat pentru ca organismul vostru, in 2, 3 zile va cere nicotina. Tu ai senzatia ca se numeste “pofta d-o tigara” cand de fapt se poate numi (la un oarecare nivel) sevraj. Asa ca nu dau doi bani pe cei care spun: “as putea sa ma las oricand de fumat dar nu mi-am propus asta”.

Acum nu stiu cati alcoolisti ajung sa citeasca aceste randuri (eu cred ca niciunul) insa si acolo este aceeasi problema. Organismul se obisnuieste cu o anumita substanta… si cand i-ai intrerupt alimentarea incepe sa dea semne.

Ce voiam sa spun de fapt este ca acceptam sau nu, stim sau nu, noi nu suntem stapani 100 % pe corpul nostru. Gand care pentru mine cel putin este destul de deranjant. Tu cat de stapan esti pe corpul tau?

PS: in articolul urmator o sa incerc sa va spun care sunt semnificatiile postului… din punct de vedere religios… s-ar putea ca multa lume sa nu stie.

16 comments

  1. Somerio,

    Iti sugerez o mancare care poate fi destul de consistenta: bruschete. Mai exact: paine prajita cu sos de rosii. Sosul de rosii se compune, evident, din rosii, taiate cubulete, peste care adaugi un pic de sare, ulei de masline, si oregano. Daca papi vreo 2-3 felii, foamea dispare instantaneu. Iti spun din experienta, fiindca si eu asta consum incepand de luni. Si e chiar delicios.

    Mai poti manca salata de legume (din acelea de la supermarket) cu morcovi, porumb, etc, pe care nu le fierbi ci le prajesti. De asemenea, delicioase.

    O alta sugestie ar fi pateu vegetal de la UNICARM. Are gusturi variate: cu masline, ceapa sau castraveti. Mie imi place mult.

    Sper sa iti fi fost de folos. Anunta-ma de rezultat🙂

    Pofta mare!


    • Alina, multumesc mult pentru sfaturi. Intr-adevar, prima varianta suna foarte bine si sunt sigur ca e si foarte gustos🙂

      Eu nu ma vaitam ca nu am ce manca… esenta postului e alta… si anume aceea ca nu suntem stapani pe organismele noastre…🙂 si ca bagam in noi tot felul de prostii. De exemplu, eu am momente cand simt ca vreau sa mananc KFC… poate e doar pofta… dar oricum, mancarea poate deveni un viciu…


  2. Te inteleg foarte bine cu KFC-ul. Eu sunt asa cu MC. Dar sunt foarte rare datile cand fug acolo. Ideea este ca putem razbi. In ziua de azi, exista o varietate de delicatese chiar de post! Pana si briose de post sunt aici in Oradea. Deci, se poate.

    Iti doresc sa rezisti cu bine. Gandeste-te ca au mai ramas doar 4 zile si vei putea manca o sumedenie de bunatati, fara restrictii!

    Succes🙂


    • da, e motivand. Doar ca s-ar putea sa continui si dupa Pasti… adica s-o las mai moale cu prostiile. Ba chiar cu carnea, in general…


  3. La faza cu tigarile te contrazic si iti spun si de ce. Inainte sa ma las de fumat, exact asa ziceam si eu: pot, dar nu vreau pt ca imi place. Si uite ca acum m-am lasat de tot, deci eu inclin sa-i cred care spun ca nu se lasa pentru ca le place sa fumeze.


    • Eu n-am spus ca este imposibil sa te lasi de fumat. Am spus ca organismul simte nevoia de nicotina. Da-ne mai multe detalii. Erai fumatoare inraita? Ti-a fost FOARTE simplu sa te lasi? Cat timp ai fumat inainte? Chiar conteaza. Eu ma refeream la fumatorii adevarati.


      • Da, eram fumatoare inraita, un pachet pe zi se ducea lejer. Nu mi-a fost simplu, evident. 5 ani am fumat si m-am apucat de chestie, plictiseala si prostie, ca un motiv plauzibil nu gasesc. Si acum mai fumez , din cand in cand de pofta. Si sa stii ca savuram cu adevarat o tigara si chiat imi placea sa fumez, de aceea o mai fac din cand in cand.


  4. Te contrazic. Am fumat un an de zile, intens. M-am saturat intr-o zi ptr ca dadeam prea multi bani pe pachete si am zis..gata, nu mai fumez. N-am mai fumat 3 luni, timp in care m-am ingrasat. Si m-am apucat iar de tigari, nu din cauza ca organismul meu cerea nicotina, ci din cauza ca nu-mi placea cum aratam :)). Cu alcoolul a fost la fel. Un an de zile am tinut-o langa numai in betii. Si nu ma refer doar la weekenduri. De cca 3-4 pe saptamana eu ma imbatam. Asta pana in februarie. De pe 18 februarie n-am mai baut alcool deloc. Uite ca se poate:P.


    • Unde ai gresit?😀

      Glumesc… am editat eu🙂

      Da, ma bucur ca ma contrazici… dar da-mi voie sa te contrazic si eu. Daca ai fumat un an nu te compari cu tata care are 30 de ani de fumat. La fel… refuz sa cred ca desi te imbatai atat de des, ai putea intra la categoria alcoolisti. Alcoolul si nicotina creeaza dependenta, aici n-ai cum sa ma contrazici… doar ca nu intr-o luna, doua… nici macar intr-un an…


      • Insa nu poti sa spui ca o perioada de un an e nimic.. Ca sa ajungem la o parere comuna [ zic eu ], cred ca ar suna mai bine asa : In functie de perioada de consum de alcool sau tutun, puterea unui om de a renunta la aceste vicii scade sau creste. Toooootusi, nu poti sa spui ca un an fumat si bautura nu iti afecteaza catusi de putin capacitatea asta de a te lasa de un viciu..


  5. @ Dianne

    Da, m-ai convins ca ai fost fumatoare inraita. Ai fumat 5 ani. Perfect adevarat. Nu mi-ai raspuns insa la o alta intrebare: ti-a fost simplu? Cand te-ai hotarat sa te lasi, nu aveam tendinta de a-ti aprinde o tigara ?


    • Am raspuns, da nu ai fost tu atent:p
      Normal ca nu mi-a fost simplu, nu e usor, asta e clar.
      Dar m-a ajutat si faptul ca era iarna si la mine in casa nu se fumeaza, iar eu cu iarna suntem inamici de cand lumea si decat sa fi iesit afara sa fumez, mai bine ma lipseam. PLus ca, naiba stie, dar acasa nu simteam nevoia sa fumez, nici vara nu ieseam sa fumez. In schimb, cum ajungeam in masina, primul lucru era tigara.


  6. Ce taree, dependent de carne :))
    Cand am inceput sa citesc intrarea am crezut ca te referi si tu la sampon. E reclama aia, nu stiu daca stii, si samponul “e atat de bun,incat creaza dependenta” – sau cam asa ceva :))
    Am auzit si eu la radio, ca ascult cam des de cand ma trezesc la 7 dimi :))

    Te felicit ionut dear, pentru ca tii post!🙂


  7. is all about the self control … cunosc persoane care s-au lasat de tigari fara nici cea mai mica simptoma, asa deodata , dupa cativa ani buni de fumat, si nu aveau nici pe dracu… eu in fiecare zi ma trezesc si zic gata de azi nu mai fumez… dar intr`o juma de ora maxim incep sa-mi tremure toate membrele, cu gandu la un fum … nici in ziua de azi nu am reusit, dupa 8 ani… si toate astea pentru ca sunt o persoana slaba (si nu ma refer la kg aici)


  8. salut. sunt fumator si consumator de bere. spre deosebire de alimentele de care esti tu dependent si de tigari alcool poate ucide mult mai repede daca nu il mai bei. sa dovedit ca alcoolismul este o boala notorica, iar cei care sunt dependenti de alcool risca sa moara daca se lasa de baut.
    cat despre faza cu pariul ala, sunt oameni care se pot lasa de fumat, si am cunoscut destui de multi.
    eu unul nu pot sta fara tigari mai mult de 2 saptamani, indiferent cat de mult as vrea😐


  9. Man, ştii ce spunea Socrates (ştii, eu sunt cu grecii…)? E mare împăratul care stăpâneşte lumea, dar şi mai mare este cel care este propriul lui stăpân. Iar din experienţă proprie îţi spun că e o chestie foarte profundă şi extrem de dificilă.



Leave a Reply

