h1

Polimeri, nepolimeri… tot gaura a ramas…

24/03/2010

Tot citesc in ultima perioada (de cand s-a mai incalzit vremea) texte de genul: “sarurile si substantele folosite pentru deszapezire ne-au lasat in urma numai gropi”. Si daca esti curios sa te uiti la comentariile lasate de cititori ai sa gesesti texte de genul: “da, frate, nu-mi vine sa cred… substantele distrug asfaltul. Aia saracii au turnat asfalt si astia il distrug cu substante pentru deszapezire”.

BULLSHIT. In traducere libera, cacat de taur. Adica voi vreti sa-mi spuneti mie ca un asfalt bine facut este distrus de sare? Da’ drept cine ma luati? Nu trebuie sa fii cunoscator intr-ale asfaltului ca sa-ti dai seama ca un asfalt bine turnat n-are cum sa fie afectat de clorura de magneziu sau de cea de sodiu… pur si simplu refuz sa cred. Ok, accept ca in timp, clorura de magneziu poate degrada asfaltul… dar nu-mi spuneti ca un drum asfaltat anul trecut (in toamna), arata ca dupa bombardament dupa 4 luni de deszapezit cu astfel de substante.

Daca e asa cum spuneti voi, cum va explicati ca sunt portiuni de drum asfaltate acum multi ani care au iesit cel putin decent din iarna asta? Au fost si ele deszapezite prin aceleasi metode. A fost sarea mai nesarata pe acele portiuni sau voi vreti sa dati vina pe compozitia chimica a clorurii de magneziu?🙂 Penibil.

Motivul pentru care drumurile noastre primavaratice arata in halul in care arata este foarte, foarte simplu. Asfaltul este turnat prost… drept urmare are fisuri permitand apei sa se infiltreze. Iarna ingheata… si dupa cum am invatat la chimie (in clasele primare), isi mareste volumul (despre apa inghetata este vorba). Primavara are loc procesul invers… apa iese din fisuri… si lasa in urma craterele pe care le simtiti pe propriile amortizoare. Ceva mai simplu?

Mai pe scurt… iata motivele adevarate:

4 comments

  1. Mama cand vorbeste despre astia care nu fac bine drumurile, obisnuieste sa se exprime asa, si imi place sa o citez, ca are dreptate:” Asfaltu` e ca un aluat. Daca nu ii pui toate ingredientele, n`are cum sa iasa prajitura buna.”


  2. La noi, in Arad, drumurile facute anul trecut sunt la fel de bune, cu cele mai vechi e problema craterelor si sunt cateva strazi distruse rau pe care autoritatile in loc sa le refaca, le “plombeaza” si astupa cu nisip. Culmea e ca sunt chiar in centrul orasului, da’ asta presupun ca nu mai conteaza, nu?


  3. Sa-ti zic o faza.
    Deci la noi in fiecare an se strica asfaltul. Ba e prea cald vara (30 de grade…mda), ba cum a fost acum, a nins si na, sarea face praf soseaua (iarasi un “mda…”).
    Asfaltul de la noi e facut foarte prost dintr-un motiv foarte simplu. Baietii astia care se ocupa de drumuri detin, in acelasi timp si functii pe la firme de asfaltari. Asadar, ei fac afaceri cu statul. Daca drumurile sunt bine facute si nu necesita reparatii, ei de unde dracu’ mai scot bani? Ca trebuie si ei sa aiba de-o paine sau de un Q7, nu?
    In 2001 am fost in Florida, vara. Vara acolo sunt 30 de grade in cea mai fercitia situatie. Prinzi si zile cu 40 de grade lejer, e mult mai cald ca la noi. Soselele de acolo arata impecabil. Nu se fac reparatii, nu au denivelari, nu au nici pe dracu’.
    Dar na, treaba cu “caldura topeste asfaltul” chiar tine la prosti.


  4. […] Lectia s-a incheiat aici. Pentru data viitoare va rog sa pregatiti lectia “Polimeri“. Berceanule, stii esti in stare de corijenta… pune mana pe carte ca altfel ne vedem in […]



Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: