h1

Romanule, fii mai roman !

15/02/2010

Fratilor, m-au tampit astia cu porcaria de Valentine’s Day. Nu ma gandeam vreodata ca as putea sa ma uit la un trandafir rosu si sa spun: “ce de cacat eee!”. Norocu’ meu ca duminica am fost nevoit s-o tai din Bucuresti ca ma apucau damblalele si acum v-as fi scris de pe telefonul mobil (cu reale dificultati din cauza camasii de forta), internat la “sectia agitati”.

Acum… unii ma pot considera impocrit sau frustrat pentru faptul ca n-am pe cineva carEia sa-i daruiesc un trandafir similar sau un maimutoi de plus. Ei bine… credeti-ma ca daca am fost vreodata fericit ca sunt singur… am fost duminica asta… pe 14 februarie.

N-am fost niciodata un ortodoxo-maniac. Nu m-am gandit niciun moment “azi nu-mi bag camasile la spalat ca e cruce rosie”… insa unul dintre motivele pentru care nu-mi place aceasta sarbatoare de “sf. Valentin” este acela ca nu este sarbatoarea noastra. La fel de tare dispretuiesc si Ziua Recunostintei si Halloween-ul si asa mai departe…

Oricum ne-am lasat acaparati de straini… in special de americani. Ce cacat au americanii astia de sunt atat de deosebiti? Le-am imprumutat gesturile (whatever!), le-am imprumutat fast food-urile, filmele, masinile, limba, modul de viata si acum le luam si sarbatorile. Vi se pare normal ?

Ne comportam fix ca un popor migrator, pestrit, format din mai multe etnii care nu-si regasesc identitatea. Si ce facem? Pai luam de la unguri “kurtos”, luam de la bulgari castraveciorii murati, de la rusi vodka si de la americani restu’. Pai va zic eu, face bunica o placinta “poale-n brau” de se caca pe toti kurtosii din Ungaria. De muraturi nu mai spun. Cu mancarurile poate ca mai pot intelege… nu ma deranjeaza atat de tare. Dar asta cu sarbatorile mi se pare cea mai mare prostie. Avem si noi Dragobetele nostru… avem si noi legendele noastre despre “moroi”, “iele” si zane bune… e mai cul sa le folosim  p-ale altora?

Romania este un popor cu istorie (spre deosebire de americani), avem traditii, avem legende, avem mituri si obiceiuri poate mai multe decat orice alt popor. Noua ni se par porcarii… si altii le pastreaza si le promoveaza p-ale lor in asa fel incat le adopta altii de la mii de km distanta. Ei sunt desteptii, noi suntem prostii. Sa n-aveti senzatia ca suntem cul pentru ca sarbatorim halloween-ul sau valentine’s day…

7 comments

  1. Si imprumutul intercultural face parte din evolutie. Pentru ca, mai devreme sau mai tarziu, lumea isi va da seama cat de bine o duce din cauza obiceiurilor neoriginale.


  2. Subscriu!
    Ce-ai făcut cu ti-ti-ul? Funcţioneşte?


    • da, functioneste…
      Am resuscitat-o :))
      Cel mai probabil a existat un consumator care mi-a supt bateria… Adevarul este ca n-o miscasem de 2 zile… si daca a fost un beculet, cat de mic, i-a facut de “petrecanie”🙂

      Desi e foarte ciudat… ca eu nu am lasat nimic aprins… si oricum ea isi intrerupe automat orice consumator dupa 30 minute…

      Totusi e posibil sa aiba vreun scurt pe undeva… mai astept 2 zile si daca face figuri o duc la garantie…🙂


  3. Nu poti sa te inchizi ca Japonia medievala in cusca ta si sa negi ca exista si altceva. Eu nu am nicio treaba cu niciun valentin sau ziua recunostintei, pe care, hai s-o zicem drept, n-o avem oricum, ca n-are treaba cu istoria noastra.

    A fost ieri 14, o zi normala. Mi-am pupat barbatul in bot, ca asa fac in fiecare zi si la revedere. Nu te pune nimeni sa sarbatoresti, nu vine nimeni sa te pocneasca pentru ca n-ai facut brad de craciun sau n-ai trimis copilul la trick or treat. Eu ignor nonsalant majoritatea sarbatorilor (inclusiv alea din magnificul calendar ortodox) si nu imi amintesc sa ma fi scos careva din casa.

    In ceea ce priveste sarbatorile in cauza, de ce sa nu le luam? Ce are nasol Valentine’s Day, ca io tot nu inteleg. Ne e ciuda ca il au altii, asa ca am nascut imediat Dragobetele de care n-a auzit nici naiba pana acum niste ani. Dar e de jde sute de ani cica. L-am scos de la naftalina din patriotismul asta idiot care ne impiedica sa intelegem ca nu suntem buricul pamantului si ca, daca e ceva misto la altii, putem “adapta”.

    Din pdv-ul meu VDay este OK, ca ii aminteste romanului sadea sa cumpere damei o ciocolata ceva si sa ii spuna te iubesc. Imi spui ca e normal sa faca asta zilnic. Iti dau dreptate si apoi te trimit sa discuti cu apropiati si vecini sa vezi cat de respectuos este in continure barbatul roman, care are impresia ca femeia trebuie sa fie prima la cratita, in job si in pat. Ca deh, el e masculul mare si tare. Comportamentul barbatului roman dovedeste inca faptul ca n-avem destule sarbatori de genul asta, poate isi baga toparlanii mintile in cap.

    Craciunul e si el “overrated”. Is de acord cu tine pana in panzele albe, dovada ca nu il sarbatoresc. De Revelion mananc ceva cu omul, ne zicem la multi ani si somn. Pastele nu il mai prind in tara si ma bucur, ca scap de isteria bisericeasca de la noi. Oricum nu i-am dat importanta.

    E bine sa cascam totusi ochii si la altii. Nu ne plac americanii pentru ca fac si dreg. Culmea este ca nu stiu sa doreasca mii de americani sa se mute in tara asta senzationala, dar stiu al naibii de multi romani care au plecat si nu se mai intorc. Noi vom sta la o familie care in 10 ani si-a facut acolo o situatie cum nu faceau in tara nici in 40 de ani. Nu s-au tinut de rahaturi, nu au furat. Au fost “immigrants” si culmea au avut loc alaturi de alte nationalitati. Muncesc si AU. Mi-ar placea sa imprumutam “prostiile” americane, poate voi avea si eu sansa unui tratament decent intr-un spital, tratament achitat prin asigurarile pe care le platesc de peste 1 deceniu.

    Sa nu stau sa ma gandesc sa plec in Ungaria pentru o operatie sau sa nasc, pentru ca risc prea multe in tara asta. Nu mai discut despre nemti. Sa imprumutam spiritul de ordine si disciplina de la ei si inaitam cu 10 ani pe luna, ca fat frumos.

    Dar noi suntem gaura de la macaroana si ne deranjeaza cand gasim solutii mai bune in alte parti, ca nu le-am inventat noi. Gasim in arborele genealogic al oricarui om celebru niste stramosi si din Romania, ca doar e clar ca la noi au cazut pe pamant Adam si Eva, deci clar ca aici este miezul. Privim cu scarba alte tari, in conditiile in care suntem la 100 de ani distanta de ei. Ne place sa ne gandim cu superioritate la tampitii aia de americani si balim sa primim o viza de turism macar. Avem scolari exceptionali care culmea, prefera Yale, Standford, MIT sau naiba stie ce mari universitati. Normal ca aia sunt cretini ca nu fac Spiru Haret in tara sau nus’ ce universitatea lui peste, asa cum am facut si eu de tineam orele in PARC sau pe CORIDOR, pentru ca nu mai aveau sali, la cati studenti sunt. Harvard este un rahat de universitate, cei care trag sa ajunga in Silicon Valley sunt boi, cand pot lucra pe 400 de euro in tara.

    Io zic sa fim deschisi, ca asta e secretul. Sa vedem ce este bun la altii, ca este destul de vazut, sa vedem ce avem noi bun si mai ales ce putem invata. Bagatul capului in nisip ca strutul nu ne va transforma intr-o societate buna, ne va hrani orgolii si vom ramane la nivel cu Albania, in timp ce vom visa la alte meleaguri, supranumindu-ne orasele Mica Viena, Micul Paris.🙂


    • Eu n-am negat ca exista si altceva… este treaba lor.

      Hai sa imprumutam TOATE traditiile celorlalti. Sa luam si de la englezi, si de la nemti, si de la japonezi… sa luam si de la norvegieni cate ceva…

      Pai in pana mea… ajungem cu 3 zile lucratoare pe an…


  4. 14 o zi obisnuita… dar dresajul… …..


  5. Eu am ajuns sa refuz si Craciunul si Pastele… in primul rand sunt agnostica, in al doilea rand vreau pe cat posibil sa-mi evit familia de sarbatori. Si, ca sa termin, prefer de departe o zi calma si frumoasa pe care sa o retin decat sa ma chinui intens sa reusesc o sarbatoare impusa atat de cultura de consum actuala cat si de obiceiuri venite dintr-o religie/mitologie in care nu cred.



Leave a Reply

