h1

Romanu' s-a nascut poet… si moare manelist…

27/01/2010

Haideti sa facem analiza pe text. Stiti ce? Nimic mai adevarat, romanul chiar s-a nascut poet. Imi amintesc de cand eram in scoala generala ca toti colegii mei aveau acele <oracole> care treceau din mana in mana. Pe langa faptul ca era un prilej sa ne dezvaluim preferintele in materie de fete/muzica/desene animate :)) sau filme, indiferent ca era oracolul unei fete sau oracolul unui baiat, era MUSAI sa contina macar o strofa de Eminescu pe undeva. Nu se poate sa ma insel. Parca vad: “O ramai, ramai la mine,/ Te iubesc atat de mult!/ Ale tale doruri toate/Numai eu stiu sa le-ascult” sau “Si daca ramuri bat in geam/ Si se cutremur plopii/ E ca in minte sa te am/ Si-ncet sa mi te-apropii”. Si daca ai intre 20 si 40 de ani si nu stiai versurile astea… iesi repede de pe blogul meu si uita de existenta lui🙂

Am observat ca tinerii din ziua de azi nu mai citesc poezii… mai mult, cand aud de Eminescu incep sa rada. Pe pariu ca 5 din 7 tineri sub 30 de ani care vor citi acest post imi vor spune (sau macar vor spune in gand) ca sunt retardat ca-mi place Eminescu. Imi vor spune: “cum sa-ti placa ba, Eminescu? A murit de sifilis, mai era si nebun pe deasupra”. Nu m-a interesat niciodata OMUL Eminescu. Nu-mi pasa ca era indragostit de o panarama… sau ca era “nebun cu creierii capului” cum ar zice o amica de-a mea. Nu-mi pasa c-a murit de sifilis… aveti idee cati oameni importanti ai secolului trecut au murit de sifilis? Repet, nu ma intereseaza omul Mihai Eminescu… dar opera lui este GENIALA. Ba din contra, am apreciat intotdeauna oamenii care au scos ceva cu adevarat minunat din suferinta lor. Beethoven a scris cele mai cunoscute partituri fiind complet SURD… credeti ca-mi pasa daca Eminescu era sau nu nebun? Deloc. Credeti ca-mi pasa ca un poet precum Adrian Paunescu a scris 3 poeme pentru Elena Ceausescu? Ma doare fix in cur… si stiti de ce? Incercati sa cititi “Ruga pentru parinti”, “Totusi, iubirea” sau “Telefon peste moarte” si sper sa intelegeti de ce apreciez poetul Adrian Paunescu. Ascultati cate zeci de melodii s-au facut pe versurile lui. De ce ne cramponam in detalii de cacat cand omul asta a tinut ani de zile Cenaclul Flacara in spate?  Da, am inteles… acum ii avem pe Guta, Salam si Copilul de Aur care ne canta despre dusmani si despre valoare… si nu ne mai trebuie Cenaclul Flacara.

Acum ia mai ganditi-va o data… chiar credeti ca romanul s-a nascut poet? Care termen si-a pierdut intelesul, “poet” sau “roman” ? S-a schimbat cumva poezia? Sau s-a schimbat romanul?

Cand eram mic (4, 5 ani) plangeam la Catelusul schiop, la Gandacelul si la Puiu (de I.A. Bratescu Voinesti)… inca mai sunt romani care plang la concertele lui Tudor Gheorghe… E, aia sunt romanii pe care-i recunosc… si despre care pot spune ca s-au nascut poeti si vor muri asa… jos palaria in fata lor.

Nu am pretentia sa fiti de acord cu mine… am fost mereu un visator, un romantic si un sentimentalist. De aici nu e decat un pas pana la poezie… si n-am inteles niciodata cum de cei opusi mie au tupeul sa spuna “Eminescu – poet de cacat”.

Chiar sunt curios ce raspunsuri veti da…

PS: de astazi, pe acest blog a aparut o noua categorie “Poezie”. Din cand in cand veti citi si poezii p-aici… fie ca va place ori nu🙂

PPS: s-auzim de bine — in versuri !

6 comments

  1. Intai critica🙂
    – beetoven al tau era, defapt, beethoven;
    – sintagme precum “Eminesc-poet de cacat” n-au ce cauta in texte precum asta al tau, nici macar atunci cand sunt reproduse; consider ca e un minim de respect;
    – ghinionul e ca cei 5 din 7 pe care-i suspectezi tu NU citesc astfel de posturi, fiind preocupati de “trubadurii” bronzati ai vremurilor noastre.

    Si-acuma aplauzele:
    – Eminescu merita orice efort pentru a fi elogiat ( sau, ma rog, opera lui pentru a pastra nunta articolului tau) si trebuie salutata initiativa ta;
    – Tudor Gheorghe e un punct de referinta in cultura romana si, spre bucuria mea, umple salile pana la refuz. Si nu cred ca media de varsta a spectatorilor depaseste 35-40 de ani;
    – e bine ca mai exista si oameni care scriu pentru cauze prea putin populare. e bine, pentru tine, ca esti unul dintre ei.


    • da, merci

      intr-adevar, scrisesem gresit beethoven🙂


  2. Desi nu ma pasioneaza Eminescu (inca sunt in liceu, termin clasa a 12-a acum), trebuie totusi sa-i dam Cezarului ce-i al Cezarului. Poeziile lui Eminescu au la baza niste mituri si niste idei de-a dreptul geniale.
    In schimb, Bacovia imi place…si Cartarescu…


  3. si cu toate astea, de ce sa separam omul de poet?


    • Pentru ca intotdeauna, dar intotdeauna, la un artist apreciez produsul finit. De ce sa spunem de Heat Leadger ca a fost un actor de rahat doar pentru simplu fapt ca a murit ca ultimul ratat, in urma unei supradoze de heroina?
      De ce sa spunem despre Jhon Lennon ca n-a fost un mare artist doar pentru c-a murit la fel ca exemplu anterior… de supradoza?

      E o idiotenie sa faci astfel de comparatii… parerea mea… nu ma supar daca ai alta parere… e dreptul tau !


  4. Frumos, apreciez ce ai scris.
    Chiar azi spuneam la un moment dat ca imi place POETUL Nichita Stanescu si mi s-a raspuns “Dar stii ca a fost un betiv ordinar, nu? Stii ca scria ce scria fiind mort de beat?” Da, stiu, ok, accept ideea. Mie-mi place. Imi place ce a scris si il apreciez chiar mai mult stiind ca era beat cand a scris, inseamna ca omul era chiar talentat, dar nu se putea exprima altfel, decat dupa o sticla de tarie. Problema lui cum, dar s-a exprimat si imi place.
    Mi-ai facut pofta de ceva poezie🙂



Leave a Reply

