h1

Limba romgleza

24/07/2009

Cred ca fiecare dintre noi avem cel putin un prieten/o prietena care, cand incearca sa-ti comunice ceva, foloseste trei cuvine in romana dupa care doua in engleza… hai recunoasteti ca-i stiti p-astia, nu se poate sa nu-i stiti.  Whatever, voiam sa va spun ca it’s hideous. Eu incerc sa make conversation si tu te apuci sa-mi vorbesti in alta limba. Poate ca exagerez putin insa asta se intampla. Asta e… shit happends, sunt ai nostri si-i iubim asa cum sunt. Eu sincer sa fiu nu suport ideea ca incepem sa vorbim in romana si pe parcurs (de parca am avea tulburari de memorie), mai inseram si cateva cuvinte in alte limbi… preponderent engleza. What is the matter with you guys? Chiar nu puteti sa purtati o conversatie 100 % in romana ?!? Senzatia mea este ca… nu prea. Eu am multi prieteni d-astia si le-am spus “frate, something’s wrong, nu suport sa-mi vorbesti asa pestrit, da-o-n p..a (pana) mea de treaba. Hotaraste-te, vorbim romana sau engleza?” Moment in care primesc raspunsul pe care deja incep sa-l indragesc: “Man, stii, ca de multe ori cuvintele in romana nu pot exprima exact ce vreau eu sa-ti spun si sunt mai potrivite cele in engleza”. Prietene, dar nu vrei tu mai intai sa inveti sa te exprimi in romana? Nu vrei tu sa inveti cateva expresii in limba materna? Just in case… poate ai nevoie candva.

Intr-o alta ordine de idei, citeam astazi pe prosport.ro un articol din care va extrag un fragment care mi-a placut foarte tare. “Echipamentul verde fosforescent va fi cel care steliştii îl vor purta în meciurile din deplasare” (e copy-paste). Oh my God, ce exprimare de lemn esenta tare. Cred ca nu i-a venit pe moment expresia salvatoare in engleza si a lasat-o asa. Daca jurnalistii au ajuns sa scrie intr-un asemenea hal atunci ce pretentii sa mai avem la copiii de clasa a 6-a ?

Am fost invadati de expresii in genul celora bolduite de mine. Am fost invadati de-a dreptul. Si ce este cel mai grav este ca noua generatie nu mai stie  sa vorbeasca limba romana. Limba romana moare ince-incet. Da’ si ce ne trebuie limba romana ?!? Avem engeleza, ne doare la bascheti. Si mai mult d-atat… parca suntem si cool. Cand incerc sa spun ceva si nu-mi iese in romana… ii fut o expresie in engleza si pe langa faptul ca m-am facut inteles, sunt si la moda coaie ! (you dick).

Am o lista cu cel putin 50 de greseli gramaticale pe care le aud frecvent si de care, in clasa a 5-a trebuia sa scapam cu totii (macar cei care s-au dus pe la scoala). Mi-ar placea sa dau cateva exemple dar ma abtin… poate intr-un post viitor. De ce am bolduit “mi-ar placea” ? Este un prim exemplu. Multi ar fi spus “mi-ar place”… insa si mai multi ar fi spus “I would like”🙂

The end

10 comments

  1. am cunoscut persoane care foloseau cuvinte gen: nevermind, whatever…. dar care aveau sigur o problema daca ar fi trebuit sa le si scrie, dar le foloseau ca asa au auzit ei la altii, si au vazut ei ca da bine..
    Numa de bine!


  2. You dick, ai dreptate!!! Si io mai fac asa, desi la un moment dat mi-am dat seama ca am o problema cand fac asa. Si o controlez, dar nu pot spune ca ma deranjeaza la altii. Oricum, “fuck off” e chiar misto si in romana ti-ar lua cam 25 minute sa exprimi ce e de exprimat.
    vorbim ….


  3. Cunosc si eu catziva people de genu:))
    dar ei sunt cool:> sunt very cool!
    whatever eu as prefera sa vb in engleza da din pacate cei mai multi decat romgleza;)


  4. am gresi la comul anterior:)) m’am incurcat in idei..
    erata:din pacate cei mai multi stiu numai romgleza;)


  5. *gresit.:| nu stiu ce am:-/


  6. si care e lista cu cele 50 de greseli?🙂


    • am spus ca poate vor veni intr-un post viitor… deocamdata n-a aparut… dar e posibil sa apara curand🙂


  7. […] Enjoy ! […]


  8. […] chiar, una dintre cele doua persoane, pentru a intari cele spuse de mine intr-un alt post, la intrebarea mea: “dar de ce sa nu mai port maiou pe sub camasa?” mi-a raspuns: […]


  9. […] Unul dintre cele mai controversate posturi de pe acest blog a fost cel in care vorbeam despre influentele de engleza pe care limba romana le suporta in aceasta perioada a dezvoltarii ei. In momentul respectiv am avut “show-uri” cu cateva colege de la birou care se simteau cu musca pe caciula. Mai mult, le-am confirmat ca m-am gandit si la ele cand am scris acel post… ne-am certat, ne-am impacat… ideea e ca au inteles mesajul insa n-au facut nimic in acest sens (jojo, mi-e teama de reactia ta, dar am zis-o) ) […]



Leave a Reply

